Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Tufft men lärorikt” – hör LKAB-cheferna som nu kan glädjas åt att malmtågen rullar igen. Foto: Hans Sternlund/SVT

Efter 65 dagars stopp på Malmbanan – nu rullar malmtågen norrut igen

Uppdaterad
Publicerad

Det blev det längsta och dyraste tågstoppet i LKAB:s historia. Men klockan 07:06 på tisdagsmorgonen rullade det första malmtåget från Kiruna mot Narvik på 65 dagar.

Urspårningen vid Vassjaure nära Riksgränsen blev mer omfattande och förödande än vad man ens kunde gissa när händelsen inträffade den 17 december i fjol.

Det visade sig vara 15 kilometer bana som var uppriven och 25 000 sliprar som måste bytas ut. Till det ska läggas rekordkyla och fjällstormar som ställde till stora problem i återställningsarbetet.

Urspårning på Malmbanan vid Vassijaure

Dagliga miljonförluster

Nu är lättnaden desto större när det första ordinarie tåget tuffat från gruvan i Kiruna med sikte på malmhamnen i Narvik.

– Det här är en glädjens dag, säger Caroline Wiss, vd för LKAB Malmtrafik AB.

LKAB har uppskattat att varje dag som malmtågen inte går kostar företaget omkring 100 miljoner kronor om dagen i uteblivna intäkter.

Stoppet blev 65 dagar, vilket skulle innebära ett bortfall på 6,5 miljarder kronor, en summa som kommer att kunna avläsas i nästa bokslut.

Malmen ligger på hög

Under stoppet har produktionen i gruvan fortsatt och malmen lagts på hög. En hel del logistikpersonal har dock fått andra uppgifter i väntan på att trafiken ska komma igång.

– Vi har kunnat repa lok och vagnar och putsat på anläggningen. De sista veckorna har vi stått i startgroparna och varit redo, säger Linda Bjurholt, logistikchef vid LKAB.

Samtidigt vill Trafikverket ännu inte släppa på persontrafik på sträckan.

I klippet är vi med när första malmtåget går och hör bolagets chefer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Urspårning på Malmbanan vid Vassijaure

Mer i ämnet