Dieselpriserna sprängde vid årsskiftet 20-kronorsvallen och har fortsatt upp sedan dess. En avgörande faktor bakom prislyftet har varit den så kallade reduktionsplikten, som successivt tvingar bränsleleverantörer att blanda i allt mer av dyrare biodrivmedel (HVO) i den bensin och diesel som ska säljas.
”Vi följer läget”
Någon reträtt när det gäller reduktionsplikten finns inte i planerna i närtid. Några konkreta stödåtgärder till drabbade företag och hushåll finns inte heller i pipeline.
– I dagsläget har vi inte den typen av stödåtgärder som vi kan annonsera, men vi följer läget för att se vilka effekter det blir, säger Khashayar Farmanbar.
Energiministern säger sig förstå hur problematiskt det höga dieselpriset är för de värst drabbade, men vill att man samtidigt måste se utvecklingen som ”en viktig signal” – inte minst till producenter av biobränsle om att det finns en stark efterfrågan, vilket han räknar med ska öka investeringarna i ny produktion.
– Och allteftersom mer produceras kommer priset också att gå ned. Då har vi möjlighet att pressa priserna, säger han.
En förnyelse av fordonsflottan till en större andel elektrifierade fordon antas också minska behovet av fossila bränslen längre fram, enligt Farmanbar.
Systemet ska utredas
Han påminner samtidigt om att Energimyndigheten så sent som i december fick i uppdrag att utreda systemet med reduktionsplikten.
Slutsatserna, inklusive eventuella rekommendationer för justerade nivåer av kraven på andelen biodrivmedel, ska presenteras senast den 15 december i år.