Från hemmet i närheten av Kvikkjokk ligger postombudet i Jäckvik tekniskt sett närmast. Sju mil bort jämfört med Jokkmokks tio mil. Men kruxet när paketen skickas till Jäckvik är att Arjeplogs- och Jokkmokksfjällen ligger i vägen. Tar man bilen istället för att färdas genom luften förvandlas de sju milen till 39.
Den detaljen har inte tagits i beaktning hos några av landets största transportföretag när Conny Lundmark beställt paket. Det har gjort att han behövt ringa ett stort antal samtal för att få sina paket vidareskickade till Jokkmokk.
– Det har gått okej när det inte är akut, men hade de behövts direkt hade det varit riktigt illa.
Felinställt transportsystem
Hos en av transportörerna, DHL, har man en så kallad lokator. En kartfunktion som automatiskt tilldelar ett postombud efter mottagaradressen. Enligt DHL:s produktchef Mikael Stange är den inställd på att gå efter bilvägen när man beställer från det område Conny Lundmark bor i.
Exakt varför beställningarna ändå skickats till ombudet som är närmst fågelvägen vågar han inte säga, men han berättar att det kan bero på att något transportsystem är felinställt, alternativt att en av e-handlarna, det vill säga försäljarna i det här fallet, använder lokatorns data på ett felaktigt sätt.
Beklagar missödet
Från DHL:s sida vill Mikael beklaga och förtydliga att man erbjuder hjälp vid situationer så som vid Conny Lundmarks.
– När det blir så här fel, kan man höra av sig till oss så gör vi en förflyttning på paketen utan kostnad för själva kunden. Vi kan även komma att höra av oss till e-handlaren och göra den uppmärksam på missen, säger Mikael Stange.