Syftet med de tvåspråkiga förskolegrupperna är att ge barnen möjlighet att utveckla och bevara minoritetspråket, men även kulturen. Såväl inne som ute på gårdsplanen finns olika utsmyckning som påminner barnen om språken och de olika kulturerna. Pedagogiken går ut på att ge barnen språkbad, och då pratar vi inte om att den finskspråkiga gruppen har en bastu som utsmyckning, utan att man verkligen ska inspirera barnen till att prata sitt andra språk.
Det finns inget krav att barnen ska prata minoritetsspråket hemma
– Nej, ofta är det så att den ena föräldern pratar till exempel finska, men i andra familjer pratas det inte så mycket. Man vill att barnen ska få språket som kanske mormor pratar, säger Marja-Leena Eliasson, förskollärare med finska som modersmål.
I dagsläget har 13 barn börjat på Viljan, det är flest i den finska gruppen och barn med meänkieli som minoritetsspråk, men även samiska barn finns här redan.
-Det är inte alla som vet om att det här finns, så ta chansen och sök hit. Det är så roligt att vi äntligen är i gång och det har blivit till och med bättre än vad jag vågade hoppas, säger Rose-Marie Groth, förskollärare med meänkieli som modersmål