Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet hör du om forskningen som kan göra det möjligt att ladda elbilar sladdlöst. Foto: Randi Gitz/Anders Wiklund/TT

Här testar LTU embryot till sladdlös laddning av elbilar

Uppdaterad
Publicerad

Bara elva procent av Sveriges bilar var laddbara vid årsskiftet, men fler ska det bli. Forskarna vid LTU hoppas kunna erbjuda vägar och parkeringsplatser där bilarna kan ladda sladdlöst. Med hjälp av så kallad ”smart betong”.

År 2035 förbjuder EU nybilsförsäljningen av fossildrivna bilar och det diskuteras när man helt ska sluta sälja drivmedel som bensin och diesel.

I Sverige har politiken pratat om år 2040 för förbud mot försäljning av fossila drivmedel. 2040 kan tyckas långt bort, men det är bara 16 år dit.

En av de saker som kan få bilköpare att tveka inför köpet av en laddbar bil är möjligheten att ladda bilen under långresor i glesbefolkade trakter, men det forskas på vägar där bilen kan laddas under resan eller på parkeringsplatser utanför köpcentret.

”Smart betong” billigt material

Det finns pilotsträckor där laddspolarna består av koppar. Koppar är dock ett väldigt dyrt alternativ. Forskarna vid Luleå Tekniska Universitet (LTU) tittar i stället på ”smart betong” där laddspolarna printas ut i betong. En slags betong där man adderat nanomaterial som ger den speciella egenskaper.

Forskningen är ett samarbete mellan Building Materials group – LTU Luleå och Electrical power engineering – LTU Skellefteå.

Uppstår värme i betongspolen

Nu har projektet pågått i några år och vid slutmätningarna blir betongspolen lite för varm, vilket forskarna arbetar vidare med.

Men i övrigt går det fint och Andrzej Cwirzen, professor vid Building Materials på LTU är hoppfull:

– Vi behöver optimera systemet och se hur vi kan minska värmen och öka energi som överförs så att det inte blir dyrare än att ladda bilen via kabel.

Hur lång tid är det kvar innan vi får se en pilotväg där en elbil kan ladda via ”smart asfalt” medan den kör?

– Vi ska ansöka om nya forskningsanslag nu och om det går igenom så tror jag på att vi kan ha något sånt att visa om tre år, säger Andrzej Cwirzen.

I klippet hör du mer om den pågående forskningen.

Exempel på pilotsträckor som finns idag

eRoad Arlanda

En elväg med skenor inbyggda i vägen som går mellan Arlandas fraktterminal och Rosersbergs logistikområde norr om Stockholm.

Det är en testväg för godstrafik och lastbilar.

Gotland

Utanför Visby finns en trådlös elväg för tunga lastbilar och bussar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.