Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet berättar lastbilschauffören Emelie Eriksson i Luleå om situationerna som kräver att man måste köra över vilotiden. Foto: Anna Wallbrandt/SVT

Lastbilschauffören i Luleå om tidspressen: ”Godset ska hinna fram”

Uppdaterad
Publicerad

SVT har träffat Emelie Eriksson som har kört lastbil i över tio år. Att förare kör över vilotiden är inget hon missat.

– Det är väldigt mycket fusk och det är fruktansvärt tråkigt, säger hon.

Lastbilschaufförer får köra max nio timmar per dag med en rast efter halva tiden. Genom att köra på andras eller ha dubbla förarkort kan förare köra längre än vad som är tillåtet för att spara tid.

Så vill Emelie lösa problemet

Lösningen, enligt Emelie Eriksson, är fler kontroller längs vägarna.

– Det är ju nästan enda sättet att få stopp på det här. Ju oftare polisen är ute och har tätare kontroller desto bättre tror jag allting kommer att bli, säger hon.

Då tvingas man köra över tiden

Emelie Eriksson har själv aldrig blivit ombedd att köra längre tid än vad som är tillåtet, 4 timmar och 30 minuter. Däremot finns det situationer bakom ratten som kräver det.

Hör mer om det i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.