38 av 68 vagnar från ett 8 000 ton tungt järnmalmståg från LKAB spårade ur på Malmbanan förra söndagen. Sedan måndagsmorgonen är trafiken igång igen. Foto: Erik Thunholm

Malmbanan i gång igen – tre dygn tidigare än förväntat

Uppdaterad
Publicerad

För åtta dygn sedan spårade 38 av LKAB:s malmvagnar ur nära Gällivare, men Malmbanans räls är rensad och reparerad nu.

Strax före klockan sex på måndag morgon gick det första malmtåget och det var tre dygn tidigare än förväntat.

Förra söndagen spårade malmvagnarna ur och det var en hård smäll för LKAB som förlorar 14 miljoner kronor i intäkter per dygn.

Dessutom räknar gruvbolaget med att det kostar mellan 20 och 60 miljoner kronor att reparera malmvagnarna.

”En glad överraskning för LKAB”

Rensningen och reparationerna av rälsen och banvallen beräknades ta till midnatt på onsdagen, men det gick mycket snabbare än så.

Redan klockan 05.11 på måndag morgon var det klart och 05.51 rullade det första malmtåget ut på spåren.

– Det var en glad överraskning. Wow, tre dygn som vi inte behövt stå stilla. Det är klart att det är positivt. Trafikverket förtjänar en guldstjärna för sitt arbete, säger LKAB:s presschef Anders Lindberg.

Försöker köra ikapp

Rent ekonomiskt betyder det att gruvbolaget slapp missa 42 miljoner kronor i intäkter, men samtidigt handlar det totalt om åtta dygns stillastående trafik eller 112 miljoner kronor i förlorade intäkter.

– Jag vet inte hur mycket av det vi kan kan köra ikapp eller vem som är ansvarig för urspårningen och reparationerna av malmvagnarna. Det är först när dammet har lagt sig som vi vet det, säger Anders Lindberg.

”Vi tackar för guldstjärnan”

Trafikverkets presskommunikatör Peter Jonsson i Luleå är glad över LKAB:s positiva uttalanden.

– Det är kul det här med att Anders Lindberg vill ge oss en guldstjärna. Den tackar vi för. Det är inte alltid som Trafikverket får beröm, säger han och fortsätter:

– Den avgörande faktorn till att det gick snabbare än förväntat var att vi fick tillstånd att bygga en tillfällig väg till olycksplatsen. Nu kunde dumprarna köra rakt in på urspårningsområdet och det tjänade vi väldigt många timmar på, säger Peter Jonsson.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Patrik Nordmark, bärgningschef vid LKAB Malmtrafik, berättar om det besvärliga arbetet med att bärga de 38 malmvagnarna. Foto: Teuvo Palomäki/SVT

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer