Det är konsumentverket, finansinspektionen och svensk försäkring som driver Konsumenternas försäkringsbyrå och enligt chefen Anna-Karin Baltzari-Danfors står verksamheten fri från branschen. Och att informera kunderna om olika försäkringars innehåll är en av de viktigaste uppgifterna.
”En fallgrop”
Anna-Karin Baltzari-Danfors har satt sig in i Heidi Krönleins situation och hon är inte överraskad.
– Tyvärr är det många som inte riktigt vet vad deras villaförsäkringar omfattar för skydd. I Heide Krönleins fall är en av fallgroparna att hon valde en penningförsäkring för huset i stället för en fullvärdesförsäkring, säger hon.
En penningsvärdesförsäkring innebär att kunden vid exempelvis brand bara är skyddad upp till ett speciellt belopp, minus åldersavdrag.
– En fullvärdesförsäkring är mycket bättre för då har man rätt att få ett nytt hus återuppfört, säger hon.
Unik i världen
Konsumenternas försäkringsbyrå jämför på sin hemsida innehållet i olika försäkringar från olika bolag.
– Vi är unika i världen att göra dessa jämförelser. Där kan man se vad ens egna försäkringar innehåller och jämföra dem med andra bolags försäkringar. Vi ger också poäng till försäkringarna och det handlar om hur bra vi tycker att de är, säger Anna-Karin Baltzari-Danfors.