Miljövänlig diesel chockhöjdes över en natt – Tommy i Kiruna sågar nya priset

Uppdaterad
Publicerad

På nyårsdagen höjdes priset från 20 kronor till 24 kronor per liter för det miljövänliga HVO100-dieseln som är tillverkad av förnybara råvaror.

Att den är dyrare än vanlig diesel förklaras av petroleumbranschen med att världsmarknadspriserna på biodrivmedel ökar på grund av efterfrågan.

Varken politiker eller petroleumbranschen vill eller kan förklara varför HVO100-dieseln plötsligt blev fyra kronor dyrare över en natt.

Orsak ökade reduktionsplikten

Petroleumbranschen berättar till SVT Nyheter Norrbotten att orsaken till att den blir dyrare är den ökade reduktionsplikten, kravet på mer inblandning av förnybara bränslen i dieseln och bensinen. Men de kan inte förklara den 20-procentiga höjningen över en natt.

Inte heller miljöpartisten Henrik Ölvebo i Gällivare, som suttit med i partistyrelsen, kan förklara prischocken.

– Det finns inga skattemässiga förändringar eller politiska beslut som motiverar höjningen på fyra kronor, jag kan inte förklara exakt varför den höjdes så pass mycket, berättar Henrik Ölvebo (MP).

10 000 kronor dyrare för Tommy

Även om många vill bli miljövänliga så är frågan, vad får det kosta? Är det värt att betala drygt 24 kronor per liter för miljövänliga HVO100 när traditionell diesel är fyra kronor billigare?

– Jag kör 3 000 mil varje år så med de här priserna skulle det bli över 10 000 kronor dyrare per år att köra miljödiesel än vanlig diesel så det är för dyrt, säger Tommy Rauhala i Kiruna.

Så ska priset pressas ned

HVO100 är tillverkad av förnybara råvaror i form av avfalls- och restprodukter från exempelvis slakterier, livsmedelsproduktion och etanolproduktion.

Enligt petroleumbranschen kan HVO100 bidra till betydande minskning av CO2-utsläppen jämfört med fossil diesel och kan därmed minska klimatpåverkan jämfört med att köra på vanlig diesel.

– Miljömässigt är det inte bra att det bättre alternativet är dyrare än det sämre fossila alternativet. För att få ned priset behöver vi en inhemsk produktion och andra alternativ som elbilar, berättar Henrik Ölvebo (MP).

Fakta: Reduktionsplikten i korthet

Lagen om reduktionsplikt trädde i kraft 2018 och innebär att leverantörer av drivmedel successivt ska höja inblandningen av fossilfria bränslen – som HVO – i sina drivmedel.

Detta ska bidra till att nå det nationella målet om 70 procent minskade växthusgasutsläpp från inrikes transporter till 2030.

Från årsskiftet höjdes reduktionsplikten till 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel. Siktet är inställt på att till 2030 nå upp till en reduktionsplikt på 28 procent för bensin och 66 procent för diesel.

Från i somras gäller även reduktionsplikt för flygfotogen.

Reduktionsplikten får priseffekter vid bensin- och dieselpumpen för hushåll och företag, då det biobränsle som blandas in är väsentligt dyrare än bensin och diesel.

Källa: Energimyndigheten

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.