Musik kan styra din konsumtion

Uppdaterad
Publicerad

Snart kommer vi att höra Bjällerklang och White Christmas i varuhusen, allt för att få oss att i god tid börja tänka på julen och komma i rätt stämning.

Forskning visar nu att musik i affärerna kan styra vår konsumtion.

På Åhléns är julförberedelserna i full gång och musiken har en viktig roll. Vecka 46, i mitten av november, är det dags för julskyltning och samtidigt börjar man i högtalarna ”blanda in julmusik” med 10 procent. Sedan ökas andelen julmusik procentuellt vartefter veckorna går för att nå 100 procent vecka 50.

Forskning visar att musik och även olika typer av ljus påverkar konsumenterna. Varuhus och butiker jobbar därför aktivt med det som kallas sinnesmarknadsföring.

-Man försöker tilltala människors olika sinnen, i det här fallet med ljud och hörseln. De finns vetenskapliga studier som visar att olika typer av musik kan påverka konsumenternas beteende, säger Sven-Olov Daunfeldt, professor i nationalekonomi och forskare på HUI.

Ett experiment i en brittisk vinbutik visade att kunderna handlade mer franska viner när man spelade fransk musik och köpte tyska viner när det spelades tysk musik.

Enligt Daunfeldt kan musiken skapa omedvetna associationer hos konsumenterna. Så därför får Stilla Natt dig att fundera på julklappsköp.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.