Regeringen gav i uppdrag till Trafikverket 2017 att införa snabbare och effektivare verksamhet vid störningar i tågtrafiken. 15 röjningslok har placerats ut runt om i landet och nyligen rullade ett av dem in till Boden.
Miljövänligare lok och snabbare röjning
Det nya röjningsloket är ett miljöklassat lok som minskar sina utsläpp. Tidigare har tågleverantörerna själva fått komma och flytta sina tåg, vilket har gjort att det har tagit lång tid innan tågtrafiken kan starta igen. Med det nya röjningsloket kommer trasiga och stillastående tåg kunna flyttas snabbare, då röjningsloket kan köra på alla tågbanor.
Stort röjningsområde
Röjningsloket kommer stå stationerat i Boden och har ett verksamhetsområde som sträcker sig ungefär 20 mil i varje riktning, en sträcka som är söderut halvvägs till Vännäs och norrut hela vägen till Gällivare och Haparanda. Trafikverkets mål är att inom max en timme ska röjningsloket komma fram och starta undanröjning av hindret.
Går inte att flytta malmtåg
Det nya röjningsloket kan inte flytta malmtåg då de är för tunga.
– Riktigt så starkt är det inte, så för malmtåget får man antingen dela upp den i olika smådelar, plocka undan den bit för bit eller så har LKAB egna resurser för sina specifika ganska tunga tåg, säger Martin Öhlin som är nationell samordnare på trafikverket.
Hör Martin Öhlin berätta mer om det nya loket i klippet ovan.