Det här är en av LLT:s bussar. Arkivbild.

Oenighet om säkerhetsbälte i buss

Publicerad

Facket har stoppat flera av Luleå lokaltrafiks bussar eftersom föraren saknade säkerhetsbälte. Men enligt LLT:s ledning ska problemen nu vara lösta.

I slutet av mars i år stoppades all fortsatt körning med en av LLT:s bussar eftersom den saknade säkerhetsbälte för föraren. Bussbolaget riskerade även ett vite på 100.000 kronor om körning fortsatte.

Bussbolaget förklarade dock att bussen inte omfattades av bälteskravet som infördes 1 januari 2004. Men trots det stoppades ett säkerhetsbälte in och bolaget meddelade att resterande bussar som saknade bilbälte skulle få samma utustning.

Ytterligare en buss saknade bälte

Över åtta månader senare saknades fortfarande ett säkerhetsbälte på en av bussarna och bolaget meddelades om skyddstopp på bussen vid 6-tiden i dag – och mindre än tre timmar senare hade bussen ett säkerhetsbälte.

– Det är inget tidskrävande att åtgärda och det visar att man inte har tagit hänsyn till att det kan leda till stora risker. Säkerhetsbältet är egentligen den största säkerhet man har, bältet skyddar mycket vid en frontalkollision. Vi kör på landsvägar över 70 och 90 kilometer i timmen – och blir det en frontalkrock har man inget skydd, säger ett skyddsombud.

Oenighet om uppgifter

Skyddsombudet uppger även att det saknade säkerhetsbältet ska ha påpekats redan på en skyddsrond i augusti. Men enligt teknikchefen Torbjörn Niemi stämmer inte de uppgifterna.

– Det är fel, det är inte påpekat att den här bussen saknar bälte. Utan det kom fram imorse, nu gjorde man det via ett skyddstopp och då åtgärdade vi det direkt. Vår vilja är att förarna ska känna sig säkra.

Skyddsombudet om uppgifterna:

– Jag har protokoll på det jag noterade i bussen. I mina anteckningar står det vad det saknas och den bussen finns med på den lista. Det är märkligt att man inte känner till att det saknades ett bilbälte.

”Behöver inte ta till stridshandlingar”

När första bussen åtgärdades – kollade man inte igenom alla bussar vid den tidpunkten?

– Det är lättare sagt än gjort, vi har 70 bussar och vi byter bussar hela tiden. Det är jättelätt att en sådan här sak hamnar mellan stolar om alla inte tar sitt ansvar och för en dialog. Man behöver inte ta till stridshandlingar, säger Torbjörn Niemi.

Niemi uppger att alla bussar, till hans vetskap, nu ska ha säkerhetsbälten för förarna.

– Alla bussar ska ha ett bälte för förarens säkerhet, men det krävs en dialog. Det är det absolut viktigaste för oss. Det här är en av våra äldsta bussar och det är märkligt att det inte har kommit fram tidigare, säger Niemi.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.