Oklart varför bandvagnen kördes på isen

Uppdaterad
Publicerad

Personalen visste att bandvagnen inte får köras på is och de hade kartor och gps med sig. Trots det gick fordonet genom isen vid en övning utanför Boden, och dess 23-årige förare omkom.

Varför och hur detta kunde hända ska nu Försvarsmakten utreda, men först fokuserar man på att ta hand om en personalstyrka i chock.

– Det är en väldigt tryckt stämning i dag på regementet. Det är en tung dag för alla som jobbar på I 19 och inom Försvarsmakten, säger regementschefen Mikael Frisell.

Dödsolycka under ”Vintersol”

Det var vid 22.20-tiden i går kväll som larmet om att fordonet, en bärgningsbandvagn 90, gått genom isen vid Lule-Altervattnet mellan Boden och Älvsbyn. Två personer färdades i bandvagnen och en av dem kunde på egen hand ta sig ut, kraftigt nedkyld.

Svår insats

Den 23-årige föraren blev kvar i vagnen – först vid tre-tiden på natten kunde fordonet bärgas och läkare konstaterade att mannen avlidit. Varför man inte kunde få ut honom kan Mikael Frisell inte svara på:

– Jag kan inte svara på varför, för jag har inte pratat med personalen som var med. De var både nedkylda och chockade och under dagen tar vi hand om personalen och den avlidnes anhöriga. Därefter ska vi börja prata i detalj om vad som var problemet, varför vi inte fick ut vår medarbetare i tid och kunde rädda honom, säger han till TT.

Räddningsinsatsen beskrivs som mycket svår då det var mörkt och kallt och mycket is och snö. Platsen där bandvagnen gick igenom är ett litet vattendrag med ett djup på ungefär tre meter. Frågan är nu varför man körde där – den här typen av bandvagnen ska inte köras på is och blötmark där det finns risk att bryta igenom.

– Det är de inte ovetande om, de har bra utbildning och vet att man inte ska köra där. Det låter märkligt att de skulle ha navigerat fel eftersom det var fler vagnar i anslutning till den här, men jag får återkomma till det efter att jag pratat med chefer och personal på plats, säger Frisell.

Van förare

Personalen har tillgång till både kartor och GPS i bandvagnen. 23-åringen ha varit deltidsanställd på regementet sedan drygt tre år tillbaka och beskrivs av Frisell som ”en mycket duglig förare”.

Olyckan inträffade under övningen Vintersol, där bland annat förmågan att verka under vinterförhållanden tränas. Övningen ställs in i dag, i stället samlar man all personal, informerar och håller en minnesstund.

Händelsen kommer dels utredas av polis, dels av Försvarsmakten.

– Vi beklagar självklart det inträffade och våra tankar är med de anhöriga. Vi ska göra allt vi kan för att ta reda på vad som hänt, varför det hänt och hur vi kan undvika det i fortsättningen, säger Mikael Frisell.

Fakta: Bärgningsbandvagn 90

Fordonets huvuduppgift är att dra loss stridsvagnar och andra fordon som fastnat. Den används också för att transportera skadade.

Bandvagnen väger 22,5 ton och har en dragkapacitet på 72 ton.

Den är 2,5 meter hög, 3,1 meter bred och 6,4 meter lång.

Besättningen består vanligtvis av fyra personer. En vagnchef, en förare, en skytt och en bärgningsman.

Topphastigheten är 70-75 kilometer i timmen.

Källa: Försvarsmakten

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dödsolycka under ”Vintersol”

Mer i ämnet