Efter en artikel om homosexuelle Dan Eriksson har Ryssland blockerat tidningen The Barents observer, som nu planerar att ta saken till domstol.

Sajt blockeras i Ryssland – efter artikel om homosexuella Dan

Publicerad

Ryssland har nu blockerat tidningen The Barents observer på grund av artikeln om homosexuelle Dan Eriksson från Arvidsjaur. Det skriver tidningen själv i en artikel.

Som SVT Norrbotten har berättat tidigare var det journalisten Marianne Hofman som skrev om Dan Eriksson i tidningen Arjeplognytt. Barents observer publicerade senare artikeln, översatt till engelska.

Detta fick den ryska medietillsynsmyndigheten Roskomnandzor att reagera. De menade att innehållet bryter mot rysk lag som förbjuder informationsspridning om självmord och homosexualitet.

Ryska myndigheter har redan tidigare hotat med att stänga tillgången till tidningen för läsare i Ryssland. Myndigheterna anser att innehållet strider mot rysk lag. 

”Oroväckande”

På tisdagen kunde ansvariga på Barents Observer konstatera att det hade skett. 

– Vi tycker det är väldigt oroväckande att en liten, fri och oberoende tidning långt uppe i norr inte kan publicera helt normala artiklar. Det är ett led i ryska myndigheters försök att censurera internet och den fria pressen, säger Thomas Nilsen, redaktör vid tidningen till Sveriges radio Norrbotten.

Kan gå till domstol

Barents Observer har nu planer att ta saken till domstol. 

– Vi är oenig i Rysslands tolkning av lagen och vi har advokater i Ryssland som tittar på om vi kan ta det här till rysk rätt, säger Thomas Nilsen till Sveriges radio Norrbotten

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer