Foto: SVT/TT

Ny storsponsor till Kiruna

Uppdaterad
Publicerad

Den regnbågsfärgade ishockeyklubben Kiruna IF växer för fullt. De senaste dagarna har nya medlemmar strömmat till efter att det blivit känt att flera sponsorer inte längre stöttar klubben.

– Vi har fått in över 150 nya medlemmar i och med olika upprop på sociala medier, säger Kiruna IF:s ordförande Johan Köhler till TT.

Klubben blev riksbekant i somras när den presenterade sin satsning på hbtq-frågor. Bland annat spelar A-laget i regnbågsfärgade tröjor.

Kiruna IF:s matchtröjor

– Det är en del av vårt ställningstagande, att hbtq-personer inte ska bli undanskuffade, hånade och häcklade, sade Johan Köhler under årets Prideparad där de gjorde debut.

Nya sponsorer när gamla hoppade av

Men satsningen hade sitt pris. En del sponsorer valde att lämna vilket ledde till att klubben tvingades skära ner på personalen på kansliet.

De senaste dagarna har mycket hänt. Förutom ökade medlemsintäkter har bland annat en stor sponsor tillkommit. Och Johan Köhler säger att det även förs samtal med företag på nationell nivå.

– Det är byggföretaget NYAB som går in som storsponsor. Det kompenserar för det sponsortapp vi haft. Sedan har ju även privatpersoner satt in pengar direkt till oss.

Hur mycket pengar går de in med?

– Det är hemligt men vi hoppas kunna dra nytta av deras kompetens som byggföretag. Vi behöver bygga om ishallen till allsvensk nivå och där hoppas vi på deras hjälp, säger Johan Köhler.

NYAB går in som huvudsponsor i Acceptansprojektet.

– Men de vill givetvis att vi också gör en bra sportslig insats.

Stort stöd

Johan Köhler kan inte svara på om de personer som lämnat kansliet kommer att komma tillbaka

– Vi får se hur det blir med kanslipersonalen. Vi vill bygga upp en allsvensk organisation och det är inte säkert att vi vill arbeta på samma sätt som vi gjort tidigare, säter Johan Köhler.

Och när det kommer till Acceptansprojeketet så upplever han upplever att det finns ett brett stöd för klubbens ställningstagande i hbtq-frågor.

– Till en början tryckte många bara på ”gilla-knappen” på Facebook. Men nu inser många att det krävs mer för att vi ska kunna nå ut med vårt budskap, säger han.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kiruna IF:s matchtröjor

Mer i ämnet