SSAB fälls efter dödsolycka

SSAB Emea AB döms för brott mot arbetsmiljölagen och vållande till annans död. Företaget ska betala 1,5 miljoner kronor i företagsbot.

Det var i oktober 2014 som en entreprenörsanställd slovakisk arbetare omkom när hans gaffeltruck körde över ett järnvägsspår och kolliderade med ett 300 ton tungt lok inne på SSAB:s område i Luleå.

Öppen järnvägsbom

Inför renoveringar i Cowperanläggningen hade ansvarig personal på SSAB beslutat att en låst bom över ett järnvägsspår skulle vara öppen och att en spårvakt skulle ringas ut vid varje passage över järnvägsspåret i syfte att undvika kollisioner.

För att ersätta bommen hade ansvarig personal vid SSAB beslutat om sänkt hastighet för tågtrafiken vid passagen samt om en generell rutin för entreprenörerna att se till att man hade spårvakt vid järnvägsövergången vid varje fordonspassage över spåren.

Spårvakt saknades vid olyckan

Vid olyckan hade ingen spårvakt kallats ut och det rådde mycket dålig sikt vid olyckstillfället.

Enligt tingsrättens bedömning är det ”anmärkningsvärt att SSAB har övervältrat ansvaret för säkerheten nattetid på de enskilda entreprenörerna eller på dessa företags enskilda arbetstagare”. ”Den bristen i arbetsmiljöplanen är så allvarlig att tingsrätten anser att SSAB trots goda ambitioner varit oaktsamt på sådant sätt att företaget inte kan undgå sitt ansvar för arbetsmiljöbrott”.

– Att jag väckte åtal betyder ju att jag trodde på en fällande dom. Jag tycker att läget var ganska klart i det här fallet. De tog bort ju bort bommen och ersatte den med något mycket sämre. Hade de haft kvar bommen skulle det här med stor sannolikhet aldrig ha hänt, säger miljöåklagare Christer B Jarlås till SVT Nyheter Norrbotten.

Företaget döms att betala 1,5 miljoner kronor i företagsbot och ska även betala 40.000 kronor i skadestånd till den omkomnes son.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer