För första gången testas eldrivna lastbilar i arktiskt klimat. Redan nästa vecka börjar en testbil att rulla. Foto: Kaunis Iron

Gruvan i Pajala satsar på eldrivna lastbilar i sträng kyla

Uppdaterad
Publicerad

Gruvbolaget Kaunis Iron i Pajala kommun blir först med att testa en batteri-elektrisk lastbil i sträng kyla. Under nästa vecka ska chaufförerna börja köra lastbilen. Målet är att på sikt ha en helt eldriven lastbilsflotta fram till år 2025.

Det sker i samarbete med Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss.  Vid en presskonferens i Luleå på torsdagen presenterade företagen, vad de själva kallar för ”ett världsunikt tekniktest för att utveckla fossilfria logistiksystem.”

 –  Det här handlar om industriell revolution där vi jobbar tillsammans flera företag. Målet för oss är att uppnå  en fossilfri drift av gruvan, säger Lars Wallgren, logistikchef vid Kaunis Iron.

Om det visar sig fungera kan klimatvinsterna bli stora enligt Kaunis Iron. Koldioxidutsläppen från transporterna är 15 000 ton per år med nuvarande produktion.

Hoppas på tuffa förhållanden

Lastbilen ska köras en tur per dag, 16 mil enkel väg mellan gruvan i Kaunisvaara och omlastningen Pitkäjärvi, för att klara sträckan har det installerats laddare på tre olika orter.

–Vi hoppas på riktigt tuffa väderförhållanden så vi kan se hur lastbilen fungerar i kyla och hur chaufförerna upplever det. Lyckas vi med det här där det är så kallt vintertid borde det funka överallt, säger  Lars Wallgren.

Samarbetet

Maria Lindberg, chef vid Vattenfall, berättar om deras del i projektet.

– Vi har en lösning som innebär att vi bygger och äger och förvaltar elanläggningar och laddinfrastruktur. Vi leverar laddarna och driftställer och säkerställer funktionen för Kaunis  Iron tillsammans med ABB.

Det är Volvo som bidrar med  lastbilen som nu börjar testas inom kort.

– Det kommer att kunna hjälpa oss att utvärdera hur eldrivna lastbilar kan användas för att öka effektiviteten och minska klimatpåverkan i extrem kyla, säger Ebba Bergbom Wallin, affärsområdesansvarig elektromobilitet, Volvo Lastvagnar Sverige.

Fakta om pilotprojektet

Medverkande: Kaunis Iron, Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss.

Testperiod: februari 2021.

Fordon: Batterielektrisk Volvo FMX.

Totalvikt: 32 ton.

Lastvikt: cirka 15 ton.

Drivlina: helt elektrisk, 400kW, med 2 växlar.

Batteri: litiumjon med en nominell kapacitet på 264kWh.

Laddare: ABB levererar tre högeffektsladdare på 175 kW/styck. Laddarna är utbyggbara till 350 kW och har CCS-uttag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.