Det kan bli följden av det samförståndsavtal om isbrytarsamarbete som Sjöfartsverket har träffat med motsvarande myndigheter i Estland och Finland.
Sedan 2011 har Sverige haft ett samarbete med Finland men nu kan det alltså även komma att inkludera Estland.
– Det finns en bred enighet mellan länderna om att det finns ett stort värde i att fördjupa isbrytarsamarbetet, säger Katarina Norén, generaldirektör för Sjöfartsverket i ett presmeddelande.
Fördelar resurserna
När det blåser nordostliga vindar pressas ismassan mot den svenska kusten och skapar besvärligare förhållanden för sjöfarten där, samtidigt som hamnarna på den finska sidan i de väderlägena brukar ha gynnsammare förhållanden.
På samma sätt påverkas issituationen på vardera sida av Finska viken och nordliga vindar ger besvärligt läge i Estland, samtidigt som trafiksituationen till de finska hamnarna i Finska viken kan vara betydligt lättare.
– Ett utökat samarbete kan innebära större möjligheter att använda isbrytarresurserna där de bäst behövs, säger Tomas Årnell, affärsområdeschef för isbrytarverksamheten vid Sjöfartsverket.