Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Ska fungera i krig” – hör varför stoppen på Malmbanan kan bryta mot Natos krav. Foto: Fredrik Larsson/SVT

Tågstoppet på Malmbanan kan bryta mot Natos krav på Sverige

Uppdaterad
Publicerad

När Sverige blir medlem i Nato ställs det krav på att infrastrukturen ska vara hållbar och motståndskraftig. Det över två månader långa tågstoppet på Malmbanan kan vara ett brott mot det kravet.

Trafiken på Malmbanan förbi den andra urspårningen vid Vassijaure förväntas komma i gång på torsdag. Det senaste stoppet blir i så fall 12 dagar långt – efter det 65 dagar långa stoppet som urspårningen i december orsakade.

Framför allt har det drabbat gruvföretagen LKAB och Kaunis iron som inte har några andra transportmöjligheter för sin järnmalm. Men Malmbanan har också en roll att spela i Sveriges försvar.

Urspårning på Malmbanan vid Vassijaure

Ska klara av väpnade angrepp

Trafikstoppet sätter fokus på huruvida Sverige kan leva upp till Natos krav på robusta infrastruktursystem. Detta regleras i artikel tre som handlar om medlemsstaternas egen förmåga att stå emot väpnade angrepp.

Thomas Ekström, expert på militär logistik vid Försvarshögskolan, väcker frågan. Han använder ordet resilient när han talar om Natos krav på medlemsländernas infrastruktur.

Två månaders nedsatt förmåga

Frågan är dock vad som ska läggas i just ordet resilient.

– Man accepterar en nedgång i förmåga ett tag, sedan ska det komma upp igen. Var det ett exempel på ett resilient system om det tar två månader att komma igång med Malmbanan igen? Jag vet inte om någon har svaret på den frågan, säger han.

I klippet förklarar Thomas Ekström närmare vad han menar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Urspårning på Malmbanan vid Vassijaure

Mer i ämnet