Tobias Brandt arbetar för konsultbyrån Grow och är varumärkesstrateg och strategichef.

Varumärkesexpert: ”Stor fördel med att vara först”

Uppdaterad
Publicerad

Polarbröd i Älvsbyn är det första livsmedelsföretag som signerat utmaningen 100 procent fossilfria transporter år 2022.

– Det finns definitivt en stor fördel med att vara först. Man visar helt enkelt på ett ledarskap, säger varumärkesstrateg Tobias Brandt.

Tobias Brandt arbetar för konsultbyrån Grow och är varumärkesstrateg och strategichef. Företaget fungerar som rådgivare just till företag när det gäller varumärken.

– På kort sikt kommer det här att ha ett starkt signalvärde. Och de kommer att kunna driva en hel del kommunikation och PR ur det, men på lång sikt kommer nog det här att bli en hygienfaktor.

”Något konsumenterna kommer att kräva”

Vad menar du med hygienfaktor?

– Då menar jag att detta är något som marknaden och konsumenterna kommer att kräva. Man kan förstås tro att det innebär att man främst tar kunder från konkurrenter som inte är lika långt fram, men i själva verket kan det var så att man visar på möjligheter för konsumenten. Som i sin tur börjar ställa krav på kategorin som helhet så att det påskyndar utvecklingen

Det gäller att leva upp till det sedan också då när man gått ut och sagt att man ska göra det här sakerna?

– Ja, det är ju en sak att säga det är en annan sak att faktiskt leverera, men i det här fallet låter det som att det inte bara är ett löfte utan de kan gå ut och berätta att det här är någonting vi faktiskt har gjort.

Viktigt att hålla löftet

– Och där kan man väl tillägga i och med att det är ett sådant starkt löfte och att hållbarhet är en fråga som dessutom backas upp av så många politiska och globala omställningar, så är det också ett löfte där man om man inte fullföljer det löftet så riskerar man en rejäl kris – det vill säga att man man tappar förtroendet totalt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.