Foto: Trafikverket

”Villiga att göra allt vi kan”

Uppdaterad
Publicerad

På onsdagen står färjan vid Rödupp i Överkalix still. “Vi vill titta på om det har hänt något med färjan och vajern och om vi kan ha en bidragande orsak. Vi vill också visa på att vi tar detta på största allvar”, säger Trafikverkets rederichef Anders Werner.

Det var vid femtiden på tisdagen som en man i 50-årsåldern körde vattenskoter rakt in i en vajer. Räddningstjänstens personal försökte rädda mannnens liv, men lyckades inte.

I dag, onsdag, har Trafikverket valt att stänga av färjan för att utreda om Trafikverket kan ha en del i dödsolyckan.

Rederichefen Anders Werner är öppen för nya åtgärder, men menar att det är för tidigt att prata om.

– Det pågår en utredning hos polisen, som det alltid gör vid en dödsolycka. Haverikommissionen har inte sagt att de ska göra en utredning, men det är inte omöjligt. Vi vill gärna utreda orsakerna själva till det som har hänt. Det är svårt att göra åtgärder innan vi vet vad vi ska göra och vad som ska åtgärdas, säger Anders Werner, rederichef.

Enda färjan med luftledning

Enligt honom är gårdagens olycka mycket ovanligt. Samtidigt är färjan vid Rödupp i Överkalix den enda färjan i Sverige som har luftledningar – alla andra har färjor med kablar i vattnet.

– Det är för att man har stora problem då vajern fastnat under isen. Då var man tvungen att göra en luftledning. Det har varit så i 13 år och så vitt jag vet har det inte varit några tillbud eller olyckor, säger rederichefen Anders Werner och tillägger att det är väldigt lite trafik i området då älven är stängd från båda hållen.

Men finns det inte stora risker då vajern hänger i luften?

– Det är klart att det alltid finns en sådan risk. Jag vet att man diskuterade detta för 13 år sedan, men ingen såg denna risk med tanke på omgivning med bara små båtar i närheten som är väl medvetna om färjan. Detta är ingen farled som man åker på.

”Oerhört tragiskt”

I dag varnas omgivningen för färjvajern av stora skyltar på färjan som säger att det är en linfärja.

– Vi är oerhört bekrymade över vad som har hänt. Det är en oerhört tragisk olycka. Men vi måste gå vidare och utreda vad som har hänt. Vi är villiga att göra vad vi kan. Och kan vi minimera riskerna är det självklart att vi ska göra det, säger Anders Werner, rederichef vid Trafikverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.