Rekordhöjning av dieselpriserna slår hårt mot åkerier: ”Vi har inte råd att köra”

Uppdaterad
Publicerad

Det senaste årets rekordhöjningar av dieselpriset har slagit hårt mot många åkerier. Glanshammars åkeri är ett av dem.

– Jag jobbar 80 timmar i veckan för att få det att gå runt, säger delägaren Morgan Jacobsson.

Den största delen av deras uppdrag är bundna av kontrakt som sträcker sig över flera månader eller år. Därför kan de inte höja sina priser i samma takt som kostnaderna för drivmedel ökar.

Att priserna nu ökar så kraftigt beror till stor del på att dieseldrivna fordon ska bli mer miljövänliga. Det sker genom en stegvis ökning av biodrivmedel i dieseln. Sedan augusti förra året har inblandningen av biodrivmedel ökat från 21 till 30,5 procent.

Biodrivmedel dyrare

Biodrivmedel som framställs av skogsråvara är miljövänligare än ren diesel, men också betydligt dyrare. Och inblandningen av biodrivmedel ska fortsätta öka fram till år 2030. Då ska all diesel som säljs i Sverige innehålla minst 66 procent biodrivmedel.

– Höjningarna kostar oss omkring 40 000 kronor i veckan, berättar Morgan Jacobsson, delägare i Glanshammars Åkeri.

Hör honom berätta mer om prishöjningarna och vilka konsekvenser det får i inslaget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.