Broschyren har kostat 600 000 kronor att trycka upp men om någon läser den är det ingen på myndigheten som vet. Foto: SVT

Myndigheten satsar 600 000 kronor på broschyr om samtyckeslagen – vet inte om någon läser

Uppdaterad
Publicerad

Hur når man bäst unga med viktig information? När Brottsoffermyndigheten ska informera om den nya samtyckeslagen börjar man inte i skolor och på ungdomsmottagningar. Istället satsar man drygt en halv miljon på en broschyr som skickas hem till föräldrar och målsmän och hoppas att de ska sköta snacket. Men att det blir av är det ingen som vet.

– Vem vet? Det är för mig en fullständigt omöjlig fråga att svara på!

Generaldirektören för Brottsoffermyndigheten, Annika Öster, erkänner utan omsvep att ingen har en aning om hur broschyren ”Av fri vilja”, som handlar om den nya samtyckeslagen, tagits emot i de hushåll som den skickats ut till.

Svårt att följa upp

Av de fem miljoner som myndigheten fått för att informera unga om den nya sexlagstiftningen har 600 000 lagts på en broschyr som gått till målsmän i 115 000 hushåll där det finns barn som ska fylla 15.

Tanken är att vuxna och unga ska sitta ner och diskutera innehållet i broschyren och den nya lagen tillsammans. Men om det verkligen blir av eller om informationen hamnar i soporna med reklamen är det ingen som vet.

– Det kan bli svårt att följa upp men på något sätt ska vi försöka att fånga om utskicket kan ha haft någon påverkan i diskussioner mellan föräldrar och ungdomar, säger Annika Öster.

Skolmaterial kommer

Men hon menar att broschyren ändå har ett viktigt syfte.

– Många föräldrar tar ändå diskussionen om respekt och självbestämmande och det här är en fortsättning i den diskussionen. Broschyren kan vara en bra öppning för dem.

Framöver kommer Brottsoffermyndigheten att vända sig till skolor och ungdomsmottagningar i sin kampanj.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.