Antalet besök på Sveriges akutmottagningar ökar. Enligt en ny studie som gjorts av USÖ och publicerats på läkartidningen.se steg siffran med 21,1 procent mellan 2009 och 2014.
En ökning som inte kan förklaras med befolkningsökningen under samma år.
Följden har blivit långa väntetider som i debatten många gånger skyllts på att patienter kommer dit för ”onödiga” akutbesök genom att inte först vända sig till primärvården eller annan vårdinrättning.
Läs mer: De får vänta längst på akuten
Men den nya studien visar att det inte alls är så. Fyra av fem patienter, eller 80 procent, som uppsöker vård på akutmottagningen på USÖ har varit i kontakt med annan form av sjukvård eller hänvisningar före besöket.
De största andelen patienter som kommer till akuten gör det i ambulans. De patienterna har förhållandevis ofta allvarliga sjukdomstillstånd.
Men en tredjedel av besöken görs efter telefonhänvisningar. Där handlar det oftare om sjukdomstillstånd som inte alls är allvarliga.
”Detta skulle kunna uttolkas som att telefonhänvisning på systemnivå överutnyttjar akutmottagningen för patienter som inte bedömts behöva ambulanstransport.” skriver författarna.
Läs mer: Högt tryck på 1177
Lösningen skulle enligt studien vara att utreda telefonhänvisningstjänsterna och se vilken vidareutveckling och kvalitetssäkring som skulle behövas.
En annan är att man på akutmottagningarna utvecklar bättre bedömningsmodeller för patienter som söker sig dit.
En annan att man utökar akutmottagningens resurser för att ta emot fler patienter med stor spännvidd i allvarliga eller mindre allvarliga sjudomslägen.
Författarna till studien vill också understryka att det finns invändningar i studien när det gäller metod och det relativt låga patientunderlaget.