Skatteverket tog bort sina brevinkast förra året. Foto: SVT/ARKIV

Deklarationskaoset anmäls till Justitieombudsmannen

Uppdaterad
Publicerad

Efter deklarationskaoset på onsdagen bestämde sig Birgit Pettersson, 54 år, att ta strid mot Skatteverket. Nu anmäler hon Skatteverket till Justitieombudsmannen, JO.

– Jag anser att de har en serviceskyldighet att ta emot våra deklarationer, säger Birgit Pettersson.

Hon menar att Skatteverkets beslut att ta bort brevinkasten för pappersdeklarationer inte följer serviceskyldigheten enligt förvaltningslagen.

– Serviceskyldighet är att vi ska kunna lämna in ända till klockan 24 den 2 maj. Nu var jag tvungen att lämna in den här uppe i Lindesberg, säger Birgit Pettersson.

Vid Skatteverkets servicekontor på Slottsgatan köade redan på förmiddagen ett 100-tal personer, efter att de uppmanats gå dit för att lämna in deklarationen.

– Det här blir en diskriminering av de som lämnar in via papper. Frågan är varför vi inte får samma service som de övriga som skickar in digitalt, undrar Birgit.

– Att lämna in via brev kan i dagens läge vara osäkert, vilket innebär att vi som lämnar in deklarationen på papper riskerar att få förseningsavgifter.

Förutom att en anmälan har gjorts till Justitieombudsmannen (JO) så skickade hon även frågan till Skatteverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.