Förra veckan berättade SVT Nyheter Örebro om en person som missade sin bästa väns begravning eftersom färdtjänsten inte kom i tid och inte med tillräckligt stor färdtjänstbuss.
Men det är inte första och enda gången det strular med färdtjänst. En som ofta känner stress och osäkerhet över om beställningarna av färdtjänst kommer att fungera, är Christi Blom Lojander. Hon är boendestödjare och jobbar på ett gruppboende i Lindesberg.
– Våra brukare behöver åka färdtjänst varje vecka, och jag bokar ofta. Det senaste dryga året har det blivit stora problem, säger Christi Blom Lojander.
– När vi ringer och bokar en resa säger de på Beställningscentralen att de vill ha en vägbeskrivning eller att personen som ska åka måste kunna ge en färdbeskrivning. Och det kan inte våra boende.
Känner stress vid varje bokning
Enligt Christi Blom Lojander har de gett som alternativ att personalen ska ta egen bil och åka den aktuella sträckan och sedan skriva upp vad det står på vägskyltarna för att taxichaufförerna ska hitta.
Hon har flera gånger frågat om det inte finns GPS i bilarna, men fått till svar att så är det inte.
– Och så säger de att vissa chaufförer kommer från Örebro och inte hittar i Lindesberg. Det innebär en stress varje gång vi bokar, och vi överväger ofta om vi i stället ska ta egen bil så vi är säkra på att de boende kommer både till och hem från sina aktiviteter.