Christi Blom Lojander. Foto: Cathrine Gustavsson / SVT

Färdtjänsten kräver vägbeskrivning av beställaren

Publicerad

Färdtjänsten saknar GPS och vill ha vägbeskrivning för att klara att köra de beställda färdtjänstresor – eller att personerna som åker själva ska kunna beskriva vägen.

– Det tar mycket energi och är en stress inför varje bokning, säger boendestödjare Christi Blom Lojander.

Förra veckan berättade SVT Nyheter Örebro om en person som missade sin bästa väns begravning eftersom färdtjänsten inte kom i tid och inte med tillräckligt stor färdtjänstbuss.

Men det är inte första och enda gången det strular med färdtjänst. En som ofta känner stress och osäkerhet över om beställningarna av färdtjänst kommer att fungera, är Christi Blom Lojander. Hon är boendestödjare och jobbar på ett gruppboende i Lindesberg.

– Våra brukare behöver åka färdtjänst varje vecka, och jag bokar ofta. Det senaste dryga året har det blivit stora problem, säger Christi Blom Lojander.

– När vi ringer och bokar en resa säger de på Beställningscentralen att de vill ha en vägbeskrivning eller att personen som ska åka måste kunna ge en färdbeskrivning. Och det kan inte våra boende.

Känner stress vid varje bokning

Enligt Christi Blom Lojander har de gett som alternativ att personalen ska ta egen bil och åka den aktuella sträckan och sedan skriva upp vad det står på vägskyltarna för att taxichaufförerna ska hitta.

Hon har flera gånger frågat om det inte finns GPS i bilarna, men fått till svar att så är det inte.

– Och så säger de att vissa chaufförer kommer från Örebro och inte hittar i Lindesberg. Det innebär en stress varje gång vi bokar, och vi överväger ofta om vi i stället ska ta egen bil så vi är säkra på att de boende kommer både till och hem från sina aktiviteter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.