Enligt Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) startar i genomsnitt 80 bränder om året efter att växtlighet på banvallar och utefter järnvägar antänts av gnistor från tåg.
Efter kritik från MSB och förra årets allvarliga gräsbränder fick Trafikverket i uppdrag av regeringen att se över hur man tillsammans med tågbolagen skulle minska brandrisken. Följden blev att vissa vagnar togs ur trafik och att lokförare utbildas i att bromsa på ett sätt så att gnistbildning minimeras.
Brann på sex ställen samtidigt
Ändå började det brinna, på sex ställen, utefter järnvägen norr om Örebro vid Ölmbrotorp den 16 maj. Enligt räddningstjänsten var det bränder som inledningsvis spred sig snabbt och enligt inre befäl var det ”svettigt ett tag”.
Men tack vare frivilliga, en helikopter och ett 30-tal brandmän kunde bränderna släckas efter några timmar.
”Går inte att minska riskerna med hundra procent”
– Vi har konstaterat att ett av våra godståg passerade sträckan vid den aktuella tiden och att en av vagnarna drabbades av ”tjuvbroms”, förklarar Kenneth Sjödahl, säkerhetsansvarig på tågtransportbolaget Green Cargo. Det innebär att bromsarna låste sig på en vagn, vilket normalt orsakar gnistbildning.
Helt säker kan han inte vara men medger att det förmodligen var deras godståg som låg bakom branden – och att det är sådant som kommer att fortsätta hända.
– Alla åtgärder till trots, inga åtgärder vi vidtar kommer att minska riskerna med hundra procent. Sen handlar det ju inte bara om vårt ansvar. Att röja banvallarna från torrt gräs, kanske vattenbegjuta där det är stor risk för gräsbrand eller att ha brandvakter utposterade är något som ligger på Trafikverket.