I slutet av året kom omkring 160 000 paket varje dag till Sverige, i första hand från Kina. Postnords terminal på flygplatsen Arlanda översvämmades av paket, och i början av 2018 startade företaget ett lager i Örebro dit alla paket sedan dess fraktas för att förtullas.
Men efter att Postnord infört en ny avgift på 75 kronor och tar ut tull på varorna så har andelen paket minskat rejält. I dag kommer bara en tiondel så många paket som i slutet på förra året, omkring 16 000 per dag.
Det har också inneburit att färre personer jobbar på lagret i Örebro.
– Vi har dragit ner på antalet skift, vi jobbar inte helger och nätter längre utan har bara dagskift, säger säger Peter Hesslin. I hela landet har bemanningen som jobbar med pakethanteringen minskat med 100-tal personer.
Överens med e-handel om ny avgiftslösning
Enligt uppgifter från techsajten Breakit idag är Postnord och ett av de stora e-handelsbolagen, Wish, i stort sett överens om en ny lösning där det läggs tull direkt vid köpet.
Peter Hesslin bekräftar att det finns en överenskommelse med Wish men alla detaljer är ännu inte är klara och han vill inte säga mer just nu. Men han konstaterar att när en sådan lösning kommer på plats så kan antalet paket öka igen.
Trots det kommer man ändå snart flytta tillbaka delar av hanteringen till terminalen på Arlanda igen. Lagring av paket kommer dock fortsatt ske i Örebro.