Foto: Region Örebro län (Jenny Hallström/Inera)

Nu slipper du ringa och boka tid på vårdcentralen

Uppdaterad
Publicerad

Under flera år har Region Örebro län jobbat på att utveckla sitt digitala utbud av vårdtjänster. Nu tas ännu ett steg när tjänsten 1177 direkt – i mobilen eller via webben – erbjuder ett nytt sätt att starta en vårdkontakt, oavsett tid på dygnet.

Enligt regionens beskrivning kommer man kunna logga in och beskriva sina symptom i tjänsten. En första bedömning görs av en bot, ett dataprogram, som antingen kan skicka råd till användaren för självvård eller boka in en tid med vårdpersonal, om det behövs. Det sker i så fall dagtid.

För den som använder tjänsten innebär det att man inte behöver boka telefontid på sin vårdcentral eller vänta i kö på telefonrådgivning.

– På sikt kommer den här tjänsten att leda till vård på en högre servicenivå, säger Katrin Eriksson, biträdande områdeschef för Område nära Vård i ett pressmeddelande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.