Thomas och Peter Eriksson och deras sidovagnsmotorcykel, eller sidecar. Foto: SVT

Nu uppfyller bröderna sina racingdrömmar – i 200 knyck

Publicerad

I en villaträdgård i Örebro jobbar bröderna Peter och Thomas Eriksson för att uppfylla en gammal racingdröm. Tillsammans ska de börja tävla i historisk racing i en sidovagnsmotorcykel från Norge.

Det är få sporter som är så våghalsiga som Sidovagnsracing eller sidecar: Medan en gasar på i 200 kilometer i timman hänger en annan, burkslaven, bakpå och parerar kurvor för att ekipaget inte ska välta. Båda färdas bara några centimeter ovanför marken.

– Det är ascoolt, konstaterar Peter Eriksson efter att han demonstrerat hur han som burkslav hänger ut från sidovagnen och bara har en pinne att hålla i sig i. Det är är det närmaste en formelbil man kan komma med extrema däck, extrema bromsar – det mesta för att det ska gå fort.

Peter Eriksson demonstrerar tekniken som en burkslav använder sig av för att hålla motorcykeln på banan. Foto: SVT

Har inte bestämt vem som kör

Peter har åkt med som burkslav under några år men nu ska han och brodern Thomas uppfylla en gammal dröm och köra historisk sidovagnsracing tillsammans.

– Det är väl en 50-årskris kanske, flinar Peter. Men å andra sidan är det få som har en gemensam aktivitet ihop med brorsan på samma sätt som vi kommer att ha. Det känns jättekul.

En annan fördel är också att de är så lika kroppsmässigt.

– Vi har väl inte riktigt bestämt vem som ska köra än men vi är lika stora och får plats båda två i sittbrunnen. Så vi får väl se.

Europamästaren fortsätter att tävla

En som har kört Sidovagnsracing länge är 62-årige Håkan Englund från Reftele. Han har bland annat två EM-guld och kör idag historisk racing ihop med Mats Johansson.

– Det är jätteroligt att det går att fortsätta att tävla länge. Idag kör jag i C-klassen med lite modernare motorcyklar.

Han lånar gärna ut filmklipp till SVT Örebro där det tydligt framgår vilka farter det handlar om. Och hur små marginalerna är.

– Ja det gäller att ha en smidig burkslav, eller apa som vi säger, som ser till att man håller sig kvar på banan. Men det här är en tävlingsform som faktiskt passar alla och i historisk racing tävlar alla från unga tjejer till gamla gubbar.

Bild tagen från Håkan Englunds sidecar under tävling Foto: Håkan Englund och Mattias Johansson

Vet var gashandtaget sitter

Historisk racing körs i olika klasser beroende på bil och vilket år den tillverkades. Men det innebär inte att förarna eller fordonen håller igen på banan.

– Vissa av de som tävlar är i 70-årsåldern och har lång erfarenhet, konstaterar Peter. Och de vet var gashandtaget sitter om man säger så. Vi är ju nybörjare och får ta det som det kommer.

Men visst drömmer han om pallplaceringar så småningom.

– Man vill ju vara där såklart. Men när kvällen kommer vill vi ju varar hela också.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.