Vägen mellan Örebro och Hallsberg kan bli elektrisk

Publicerad

Ett försök att driva tung trafik med el på vanliga vägar pågår sedan flera år tillbaka i Trafikverkets regi. När projektet nu växer är Örebro en av regionerna som kan få flera flera mil elväg.

Försöket med elvägar i Sverige ska nu testas i större skala. Sedan tidigare finns vägavsnitt vid Arlanda och i Sandviken där man testat att lägga ner elskenor respektive elledningar i luften för att tunga fordon ska kunna drivas med el.

Tungt trafikerade regioner

När försöket nu går vidare finns Örebro med som möjlig region tillsammans med Blekinge och Gävleborg, det skriver Trafikverket på sin hemsida.

– Sträckor som är intressanta att studera bör vara omkring 20–30 kilometer långa. De ska vara tungt trafikerade och kopplade till områden med stabila transportbehov, gärna med inslag av skytteltrafik, säger Kenneth Natanaelsson, som är Trafikverkets projektledare för elvägspiloten.

I Örebro län föreslår Trafikverket sträckan mellan Örebro och Hallsberg som lämplig att testa som elväg.

”Bland de [..] tänkta vägsträckningarna för en potentiell elvägspilot anses Hallsberg-Örebro vara den sträckan med störst potential. Det beror på att sträckan har en tydlig start- och slutpunkt i Örebro respektive Hallsberg”, skriver man i rapporten.

Skulle kunna fungera för personbilar

Syftet med elvägspiloten är att lyfta hela systemet till en lösning som kan lanseras på marknaden och genomföras i större skala.

– Det är inte enbart tekniken som ska verifieras och demonstreras utan hela elvägssystemet med kringtjänster, betal- och accessystem med mera, säger Björn Hasselgren, som är projektledare för affärsmodeller och finansiering.

Projektet studerar elvägar för tung godstrafik men ett elvägssystem skulle också kunna utformas så att det passar för eldrivna personbilar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer