Foto: Ulla-Britt Nordansjö/SVT

Så mycket drog SM-veckan in

Uppdaterad
Publicerad

Drygt 34 miljoner kronor. Det var vad SM-veckan drog in i turistekonomisk omsättning tidigare i år.

Det är HUI Research, som på uppdrag av Riksidrottsförbundet, som gjort den omfattande analysen av SM-veckan och dess betydelse för turistekonomin.

I analysen har de som deltog i SM-veckan på något sätt delats in i tre grupper; deltagare, medföljande och åskådare.

SM-veckan Örebro 2015

24 idrotter

24 idrotter fanns representerade under SM-veckan och totalt fanns där i gruppen deltagare drygt 3.700 personer. Där räknas även servicepersonal, tränare och ledare in utöver de tävlandena.

I gruppen medföljande, exempelvis familjemedlemmar till deltagarna, besökte uppskattningsvis 1.300 personer SM-veckan.

I den sista, och största gruppen, har vi totalt 47.000 åskådare.

Restaurangerna gick bra

Sammanlagt ska dessa besökare genererat drygt 34 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning i form av hotellnätter, shopping och liknande. Det är en ökning med nästan fyra miljoner jämfört med Umeås arrangemang 2014.

– Att genomföra stora evenemang är bra för Örebro. Besöksnäringen är en viktig bransch som skapar jobb i vår kommun. Vi får också en chans att visa vilken intressant och attraktiv stad Örebro är. Jag vill också passa på att tacka alla de som deltagit i arbetet för att göra detta möjligt, över 1 500 funktionärer och volontärer ställde upp och gjorde ett fantastiskt arbete, säger Lena Baastad (S), Kommunstyrelsens ordförande, i ett pressmeddelande.

SM-veckan fick dessutom en enorm medial uppmärksamhet och nämndes i 2.162 artiklar. Örebro kommun skriver på sin hemsida att dessa artiklar har ett samlat annonsvärde på över 60 miljoner kronor.

Omsättningsmässigt var restaurang, tätt följd av logi och handel, den bransch som drog in mest pengar, enligt rapporten.

Att arrangera SM-veckan kostade Örebro kommun runt 30 miljoner kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SM-veckan Örebro 2015

Mer i ämnet