Starta klippet i spelaren för att höra Ann-Kristin Norberg berätta mer om hur de hanterar situationen med omfattande hemarbete i Örebro kommun.
Pandemin präglar alltså fortfarande arbetsplaterna, men hur gör arbetsgivarna för att säkerställa en god arbetsmiljö? Här kan du ta del av arbetsgivarnas svar.
Örebro kommun
Jörgen Winbladh, handläggare Örebro Kommun:
När det gäller hemarbete så är det varje respektive chef som ansvarar för att medarbetarna har en bra situation för hemarbete, självklart tillsammans med medarbetaren. Om chefen tycker sig behöva hjälp för att säkerställa god arbetsmiljö så samarbetar vi även med Regionhälsan i dessa frågor.
Vi har en FAQ för chefer på vårt Intranät där det finns en hel del frågor och svar på hur cheferna ska jobba för att medarbetarna ska få de rätta förutsättningarna, och hur man arbetar med riskbedömning och skyddsrond för distansarbete.
Det finns möjlighet att låna ett ”jobba-hemma-kit”, det vill säga skärm, tangentbord och mus, och det finns också möjlighet att låna hem en arbetsstol för att förbättra hemmajobbet.
Epiroc
Shirin Golrang Bergdahl, Employer Branding & Internal Communications Specialist:
Företaget ser ständigt över aktiviteter för att främja de fysiska, psykiska och sociala arbetsmiljöfaktorerna. Cheferna har fått anpassa sig till att leda på distans och har i sitt arbete kontinuerlig avstämning med medarbetarna i arbetsgruppen, både vad gäller arbetssituation och arbetsmiljö.
För att stötta medarbetare som arbetar på distans har företaget tagit fram riktlinjer för lån av utrustning såsom skärm, stol och dylikt. Företaget uppmuntrar också arbetsgrupperna att prova sig fram vad gäller olika digitala lösningar och verktyg, för att skapa en så god social kontakt som möjligt mellan grupper och kollegor.
Länsstyrelsen
Anna Olofsson, länsråd Länsstyrelsen:
Vi har erbjudit medarbetare att ta hem delar av de arbetsverktyg de har på kontoret och köpt in kompletterande arbetsverktyg. Cheferna har getts i uppdrag att följa upp arbetsmiljöfrågor i dialogen med medarbetarna för att identifiera eventuella brister. Det är också frågor vi tar upp i enkäterna till medarbetarna.
Transportstyrelsen
Mikael Andersson, presschef:
Vi har genomfört flera insatser. Grundläggande är att vi med jämna mellanrum gör en digital skyddsrond där medarbetare får fylla i en checklista med frågor som rör den egna arbetsmiljön och skicka den till sin chef. Därtill har vi genomfört två medarbetarundersökningar under pandemiperioden för att få en helhetsbild över läget bland medarbetarna.
För cheferna har vi tagit fram ett ganska omfattande stödmaterial i frågor som exempelvis att leda digitalt, svåra samtal digitalt, tidiga signaler på missbruk med mera
Därutöver har medarbetare möjlighet att tillfälligt ta hem arbetsutrustning från kontoret om det behövs, exempelvis bildskärm eller sin kontorsstol.