Örebro tjejjour är en av tre organisationer som samarbetar i kampanjen Flickafakta. Emma Källvik berättar att de möter många flickor som berättar om psykisk ohälsa och övergrepp. Foto: Skrämdump / Peter Comstedt

Kampanj på sociala medier ska hjälpa utsatta flickor

Publicerad

I dag är det Internationella Flickadagen som instiftades av FN 2011 för att uppmärksamma flickors unika utsatthet och situation i samhället. Därför har Svea Kvinnojour i Kumla, Örebro Rättighetscenter och Örebro Tjejjour släppt den digitala informationskampanjen Flickafakta.

Kampanjen består i tio inlägg på sociala medier över tio dagar på alla tre organisationers sidor.

– Vi har gjort en webbkampanj, tio inlägg på tio dagar, där vi fram till och med Flickadagen har negativ fakta, kan man säga, för att visa hur flickors vardag kan se ut, säger Ulrika Fredriksson på Svea kvinnojour i Kumla.

Ett exempel är Flickafakta nummer sex som lyder:

”Sexuella trakasserier är normaliserat, och många får lära sig att det är något att stå ut med. 20% av flickorna mellan 10-16 år har utsatts.”

Möter många som mår dåligt

Enligt Ulrika Fredriksson kan unga flickors ohälsa påverka både individen och hela hennes familj. Det påverkar också flickorna upp i vuxen ålder. Örebro tjejjour möter många unga flickor som mår dåligt.

– Väldigt många hör av sig till oss och berättar om psykisk ohälsa, stress, ångest, övergrepp och ensamhet, säger Emma Källvik, Örebro tjejjour.

– Kvinnor som mår dåligt i vuxen ålder har ofta mått dåligt när de var unga och det tycker vi är fel och det vill vi försöka påverka så gott det går, säger Ulrika Fredriksson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.