Den årliga stegvisa höjningen kommer att innebära att reduktionsplikten för bensin blir 28 procent och för diesel 66 procent till 2030.
“Ett orimligt mål”, menar Sverigedemokraterna som konstaterar att reduktionsplikten lär stoppas långt före 2030 av en riksdagsmajoritet.
Vi vill ta det till EU:s miniminivå, säger Per Söderlund. 5 % för diesel och 2 % för bensin.
Enligt Sverigedemokraterna varken kan eller vill EU ta efter konceptet med höginblandning av biodrivmedel.
“Om stora länder tog efter vår politik skulle det uppstå akut brist på exempelvis slakteriavfall och tallolja, som bara finns i begränsad mängd. Därmed skulle vi tvingas använda större mängder palmolja och jordbruksprodukter, vilket inte är försvarligt ur miljösynpunkt”, skriver partiet i ett pressmeddelande.
– Vi får ju inte positivt särbehandla svenskt näringsliv enligt EU, säger Per Söderlund.
– Nu får vi istället en negativ särbehandling som slår väldigt, väldigt snett, säger han.