I klippet hör du om hur mentorn Cecilia Elfors berätta om en av de metoder hon använder i arbetet med särskilt begåvade Vilma Lindvall. Foto: SVT Sophie Olsson Rahlén

Cecilia, mentor till särskilt begåvade Vilma: ”Skolan behöver vara mer flexibel”

Uppdaterad
Publicerad

Att skapa goda relationer med eleverna för att förstå vilka behov de har och vilka eventuella anpassningar som behövs är något samhällskunskapsläraren och mentorn Cecilia Elfors återkommer till. Särskild begåvning är något de håller på att lära sig mer om. Att 17-åriga Vilma Lindvall har börjat på skolan har gett extra skjuts i det arbetet.

– Jag har träffat liknande elever som Vilma tidigare men kanske inte förstått då att det handlat om särskilt begåvade ungdomar, säger Cecilia Elfors, lärare på Kvinnerstaskolan i Örebro.

Viktigt att lära känna eleverna

Utgångspunkten i skolans arbete är att mentorer och lärare ska skapa goda relationer med eleverna för att kunna motivera dem och anpassa om det behövs.

– En del av oss lärare låter Vilma vara med och diskutera lektionsupplägg, syfte och centralt innehåll i ämnena. Hon har också fått tenta av vissa ämnen och vi försöker skapa uppgifter som inkluderar flera kunskapskrav, säger Cecilia.

Luckor i schemat

Vilma har också fått anpassat schema med luckor där hon kan arbeta hemifrån då skolan tar mycket energi.

– Det är direkt nödvändigt om vi ska få de här ungdomarna att vilja gå i skolan, skolan måste vara mer flexibel, säger Cecilia men konstaterar samtidigt att det inte är helt lätt.

Tips till pedagoger från Cecilia Elfors

– Säg inte gör ditt bästa utan var tydlig med vad som är viktigt i kunskapskraven och det centrala innehållet

– Samarbeta med eleven och föräldrar

– Våga misslyckas, gör om och gör rätt. Det krävs träning.

– Se till att läraren får tid för möten med eleverna

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.