• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Strömstad i Strömstads kommun, Västra Götalands län. Det brinner i en lagerlokal med kraftig rökutveckling till följd, Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Väst.

Hör den fackliga representanten Mats Flink berätta om jobbet som tidningsbud och om situationen på företaget Prolog. Foto: Johan Pisoni/SVT

Tidningsbud på Prolog får inte betalt för hela arbetstiden

Uppdaterad
Publicerad

Som tidningsbud på Prolog gäller det att vara snabb. Företaget har räknat ut exakt hur lång tid utdelningen ska ta. Tar det längre tid är det gratisjobb som gäller många gånger, vittnar flera anställda.

– Fem gånger av tio får vi inte någon extraersättning, säger skyddsombudet Mats Flink.

SVT Nyheter har varit i kontakt med ett tiotal anställda på tidningsdistributören Prolog, ett företag som delar ut dagstidningar i Mellansverige. Samtliga vittnar om en stressig arbetsmiljö där man inte alltid får betalt för hela sin arbetstid.

– Jag känner till flera fall, säger Mats Flink som är skyddsombud på Prolog i Laxå.

Dåliga villkor på jobbet – Örebro

Han har själv blivit utan extraersättning vid flera tillfällen och har då tvingats tjata på arbetsgivaren i månader innan han till sist fått betalt, säger han.

– Men alla orkar inte tjata. Vissa släpper det bara till slut.

Slitsamt arbete

Mats körning ska ta två timmar och femtio minuter. Den kör han varje natt mellan klockan två och klockan fem, sex dagar i veckan.

Han får alltså betalt för 17 arbetstimmar per vecka.

– Jag tycker det är dåligt att vi inte kan få betalt för de där extra tjugo minutrarna de gånger rutten tar lite längre tid än planerat. Det är nog jobbigt som det är med våra låga löner, säger han.

Vill kunna köra säkert

En klar sommarnatt går det ofta att köra rutten inom det tidsspann som arbetsgivaren satt upp, säger Mats.

– Det är när det råder vinterväglag eller andra väderförhållanden som det kan bli problem. Man vill ju kunna sänka farten ibland av säkerhetsskäl.

Prolog vill inte medverka

SVT Nyheter har sökt Prologs vd för en intervju. Han har valt att inte svara på SVTs frågor. Läs mer om det här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dåliga villkor på jobbet – Örebro

Mer i ämnet