I ett pressmeddelande från Region Örebro län på torsdagen beskrivs kort vad utredningen kommit fram till. Det handlar framförallt om två nyckelpunkter som skapade kaoset.
Apotekstjänst var inte tillräckligt förberedda och överskattade sin förmåga, samtidigt som Varuförsörjningsnämnden för regionerna Sörmland, Uppsala, Örebro, Dalarna och Västmanland inte hade koll på de lokala behoven.
Kundtjänsten överbelastad
I utredningen framgår bland annat:
• Redan vid de första leveranserna uppstod brister i distributionen. Den tänkta logistiken fungerade inte.
• Distributörens kundtjänst blev överbelastad och därför oanträffbar. Det i sig skapade oro i regionerna och flera beställningar och extra beställningar görs ”för säkerhets skull” och leveranserna blir för många.
• Det var inte optimalt att alla fem regioner samtidigt förändrar lagerhanteringen och distributionen.
Nu ska de fem regionerna tillsammans gå igenom utredningen och återkomma med förslag på hur de ska arbeta i framtiden.