I december förra året var Henrik Olofsson, utvecklingschef i Askersund, i affären och skulle köpa mjölk när SVT hörde av sig om att de valt Askersund som inspelningsplats för Tjuv och polis.
– Jag tänkte att nu behöver jag inga mer julklappar, berättar Henrik Olofsson.
Känsla av stolthet
Nu är det snart jul igen och programmet har både spelats in och sänts ut över hela Sverige. En exponering som enligt Olofsson både har skapat en känsla av stolthet hos invånarna i stan och som kommunen vill använda i marknadsföringen av Askersund.
– Vi kommer rida på vågen under en period och använda oss av igenkänningen från programmet med de fantastiska flygbilderna över stan och att så många har tittat på programmet, säger Henrik Olofsson.
Redan märkt av turister
Butiksinnehavaren Johan Högberg, en av de deltagarna, har redan märkt av turister som kommit till Askersund med anledning av programmet.
- Jag har fått in många i butiken som kommer ganska långt ifrån och som åker omvägar för att komma till Askersund och träffa mig tror jag, säger han och skrattar.