10.000 kycklingar dog – ingen straffas

Uppdaterad
Publicerad

Transporterna pågick under flera dagar utan att någon slog larm.

SVT har tidigare berättat om händelsen i början av juni 2011 då 10 000 kycklingar dog kvävdes till döds i lastbilar på väg till Kronfågels slakteri i Valla i Sörmland.

Kronfågel har inte velat prata om händelsen. Men i länsstyrelsens polisanmälan finns dokument som visar vad som hände.

SVT granskar kycklingtransporterna

Dödsfällor

Tisdagen den 7 juni 2011 rullar lastbil nummer två in till Kronfågels slakteri. I bilen finns 791 döda kycklingar. Lastbil efter lastbil rullar in till slakteriet med hundratals döda kycklingar.

När dagen är slut räknar man till 6 379 kycklingar som dött under transporten.

– Ventilationen i lastbilarna fungerade inte som det var tänkt och det var väldigt varmt ute så lufttillförseln var för dålig helt enkelt, säger Ulrike Segerström som är djurskyddsinspektör på Länsstyrelsen i Sörmland.

Men ingen stoppade transporterna. Istället beslutar man sig för att fortsätta köra. Under hela onsdagen och torsdagen.

Trots att man vid det här laget vet att lastbilarna är dödsfällor.

Hade tvingats gasa ihjäl dem

Ulrike Segerström säger att slakteriet förklarat att de valde mellan pest eller kolera. Kycklingar växer mycket snabbt och om de hade blivit kvar i stallarna hade det blivit för trångt och man hade tvingats gasa ihjäl dem.

Därför valde man att fortsätta köra trots att man visste att kycklingar skulle dö.

Under onsdagen dog nästan 2 000 kycklingar. På torsdagen visar dokumenten att man räknade till 5 051 döda kycklingar i en och samma lastbil.

Då har man räknat både djur som dött under transporten och djur som slakteriet valde att avliva och kassera för att ”det var omöjligt att sortera dem”, som slakteriets egen veterinär skriver i ett mejl till Länsstyrelsen.

Men ingen larmade Länsstyrelsen. Varken slakteriet eller Livsmedelsverkets veterinärer på plats.

Hur fick ni reda på det här?

– Det fick vi genom en anonym anmälan faktiskt, säger Ulrike Segerström.

Redan i maj var dödligheten i lastbilarna högre än normalt. I vissa fall över fem procent, enligt slakteriets egna uppgifter till Länsstyrelsen. Det står i länsstyrelsens polisanmälan.

Anonymt tips

Men ingen anmälan gjordes till länsstyrelsen, enligt Ulrike Segerström, trots att Livsmedelsverkets veterinärer är skyldiga att göra det.

– När det är hög dödlighet måste man ta reda på varför. Man kan inte bara köra på och hoppas att det ska lösa sig av sig själv, säger Mattias Gårdlund som är djurskyddsinspektör vid Länsstyrelsen i Skåne.

Det var han som tog emot det anonyma tipset som löd: ”Tycker detta är en katastrof om detta skall mörkläggas. Tydligen har inte veterinären i Valla anmält detta heller enligt vad jag hört. Hoppas ni kollar upp detta och stoppar denna idioti.”

Dokumenten i länsstyrelsens polisanmälan är tydliga. Slakteriet och transportbolaget säger att det var fel på ventilationen.

Det finns fem obduktionsprotokoll från två olika besiktningsveterinärer som visar att kycklingarna dog av ”cirkulationskollaps/syrebrist”.

Det finns till och med en ventilationsexpert som konstaterade att det var fel på ventilationen.

Polisutredningen lades ner

Men åklagaren i Nyköping, som bara uttalar sig via mejl, anser inte att det är bevisat hur kycklingarna dog.

”Jag har bedömt att det inte gått att dra tillräckligt säkra slutsatser om samtliga kycklingarnas dödsorsak. Bristande ventilation är en faktor, men även andra faktorer kan ha haft betydelse. Det har inte kunnat uteslutas”, skriver hon i ett mejl till SVT Östnytt.

Vilka andra faktorer som kan ha spelat in kan hon inte svara på.

I slutet av september i år lades polisutredningen ner.

– Det är bekymmersamt att man inte kan reda ut de här ärendena. Man kan fundera: Vad är det som krävs mer av oss som myndighet för att man ska nå hela vägen fram, säger Ulrike Segerström vid Länsstyrelsen i Sörmland.

Fakta

Livsmedelsverkets instruktioner

”I de fall en avvikelse gäller lidande hos levande djur och bedöms ha uppstått på jordbruksanläggningen, under lastning på jordbruksanläggningen eller under transport, ska den officiella veterinären alltid göra en skriftlig eller muntlig anmälan till länsstyrelsen, vare sig livsmedelsföretagaren vid slakteriet har rättat till avvikelsen genom att avliva djuret eller inte.”

(Ur: Inspektion av djurskydd vid slakteri)

”Anledningen till att en anmälan alltid ska göras i de fall djurskyddsproblemet bedöms ha uppstått på jordbruksanläggningen respektive under transport är att den officiella veterinären inte har möjlighet att kontrollera om grundorsaken till problemet rättas till eller inte.”

(Ur: Beslut efter kontroller av djurskydd vid slakteri)

”I de fall djur har utsatts för onödigt lidande bör övervägas att även göra en polis- eller åtalsanmälan.”

(Ur: Beslut efter kontroller av djurskydd vid slakteri)

Vad säger lagen?

DJURSKYDDSLAGEN:

”Vid transport av djur ska transportmedlet vara lämpligt för ändamålet och ge djuret skydd mot värme och köld samt stötar, skavning och liknande.” (1988:534)

BROTTSBALKEN:

16 kap 13§ ”Om någon uppståtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt, otillbörligen utsätter djur för lidande, dömes för djurplågeri till böter eller fängelse i högst två år.” (Lag 1992:629).

Har du erfarenhet av kontrollen på slakterierna?

Kontakta Tina Enström på telefon 011-210128 eller mejl tina.enstrom@svt.se. Du kan vara anonym.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar kycklingtransporterna

Mer i ämnet