Peter Jansson, flygplatschef i Norrköping. Foto: Axel Brantemo/SVT

Flygplatschef: ”Vi har haft många avgångar som inte blivit av”

Uppdaterad
Publicerad

SVT rapporterar idag, torsdag, om att charterbolaget Detur har erbjudit kunder resor som redan var inställda. Företagets problem har även drabbat Norrköpings flygplats.

– Det största bekymret är att de meddelar väldigt sent om de ska flyga eller ej, säger flygplatschefen Peter Jansson, till SVT Nyheter Öst.

SVT Nyheter Västernorrland skriver att Konsumentverket har fått in mängder med klagomål som riktar sig mot resebolaget Detur. Anledningen är inställda resor som kunderna inte informeras om och långa återbetalningstider.

Researrangören flyger från ett flertal flygplatser i Sverige och flygplatsen i Norrköping har också drabbats av företagets inställda resor.

Kaoset kring Detur

– I år är det väldigt många som ställts in. Det rör sig om hela serier av bokningar som sedan dragits in och vi har passagerare som ringer till oss och vill ha hjälp, säger Peter Jansson.

Han berättar att det här är väldigt ovanligt och att det inte är så mycket själva flygplatsen kan göra åt det här.

– Det sämsta för oss är den negativa publiciteten. Att vi förknippas med bolaget. Vi har ju också bemannat upp bland annat säkerhetskontroll eftersom vi räknat med avgångarna och det är inget vi kan debitera researrangören för.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kaoset kring Detur

Mer i ämnet