Foto: Johan Nilsson/TT

Polisen kontrollerar yrkestrafiken – fokus på tung trafik under veckan

Uppdaterad
Publicerad

Mellan den 14 och den 20 oktober satsar polisen på utökade kontroller av yrkestrafik, främst den tunga trafiken.

I Linköping och Norrköping jobbar ett tiotal trafikpoliser i respektive stad. Det handlar om kontroller av såväl fordon som förare, berättar Svante Viking, som är gruppchef för trafikpoliserna i Linköping.

Förare som inte vilar innebär en säkerhetsrisk

– En av de större delarna handlar om att kontrollera kör- och vilotider, säger han.

Förare som inte får den vila de behöver innebär en säkerhetsrisk både för sig själva och för andra trafikanter.

Slarvas det mycket med vilotiderna?

– Både ja och nej. Det är många småmissar, där förarna har kört lite för länge. Men vi tittar på om det finns ett mönster, om det fuskas hela tiden eller om det handlar om enstaka tillfällen, säger Svante Viking.

När det gäller kör- och vilotiderna kontrollerar trafikpolisen de utländska och svenska förarnas körtid en månad tillbaka.

– Vår uppfattning är att det inte är några större skillnader, säger Svante Viking.

Lastsäkring och fordonsbesiktning

Utöver kör- och vilotider, kontrolleras lastsäkring, besiktning av fordonen att lampor, däck och bromsar fungerar. Dessutom kontrolleras utrustningen för dem som kör farligt gods.

– Det handlar om att se till att de har med sig den utrustning som krävs för att frakta farligt gods, om det till exempel skulle börja läcka, säger Svante Viking.

Cabotage kontrolleras också. Det handlar om att utländska transportföretag stationerade i ett EU-land under vissa förutsättningar har rätt att genomföra inrikestransporter i ett annat EU-land.

Olaga cabotage

– Vi har redan haft ett olaga cabotage. Där föraren har kört fler nationella transporter än vad som är tillåtet. Vi kontaktar då Transportstyrelsen som beslutar om sanktionsavgift på 40 000 kronor. Vi har rätt att hålla kvar transporten i 36 timmar, så de hinner skaffa fram pengarna, säger Svante Viking.

Sanktionsavgiften ska betalas av åkeriet. I kontrollen av yrkestrafiken ingår även taxi, men det är främst transporter som är i fokus, säger Svante Viking.

– Vi brukar ha särskilda kontroller av taxitrafiken. Nu arbetar vi främst på de stora vägarna, säger han.

Under måndagen, tisdagen och halva onsdagen har polisen rapporterat följande avvikelser:

Under dessa dagar har 11 svensk registrerade ekipage och 8 utländsk registrerade ekipage kontrollerats och dessa brister rapporterades:

2 ekipage fordonsbrister vid besiktning

2 ekipage hastighetsöverträdelse

1 ekipage brott mot kör- och vilotidsförordningen

1 ekipage överlast

1 fall av olaga cabotage

4 fall av brott mot kör och vilotider

3 ekipage hindrade av fortsatt färd (gäller ett fall av olaga cabotage, ett fall av överlast och ett fall där föraren kört för långt utan vila, föraren blev rapporterad och tvingades ta dygnsvila på plats.)

Cabotage

  • Cabotage innebär att utländska transportföretag stationerade i ett EU-land under vissa förutsättningar har rätt att genomföra inrikestransporter i ett annat EU-land.
  • Bryter företaget mot regelverket, handlar det om olaga cabotage och innebär i normalfallet en sanktionsavgift.
  • Det fastställda beloppet för sanktionsavgiften är 40 000 kronor.

Källa: polisen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.