I mitten av januari börjar Pensionsmyndigheten skicka ut de orange kuverten. Först ut är landets pensionärer och under februari-mars får pensionsspararna sina besked. Många har frågor om innehållet i kuvertet och vänder sig till myndigheten för svar.
– Vi kan få 19 000 samtal på en dag och klarar bara av att svara på cirka 2 500 av dem, säger produktionsområdeschef Pär Hedén.
Bett om hjälp
Problemet är återkommande varje år i samband med att beskeden skickas ut. Myndigheten har begärt medel från regeringen för att åtgärda detta men inte fått gehör, enligt Hedén.
– Samtidigt är det inte vettigt att ta in personal bara under ett par veckor, säger han.
Förstärkning väntar
Snart skickas beskeden ut till pensionsspararna och trycket väntas bli fortsatt högt de kommande veckorna. Fler handläggare har utbildats för att kunna svara på frågor.
– Från och med 1 februari kommer vi ha mer personal i drift, berättar Pär Hedén.