Många tunga lastbilstransporter med betongelement från Baltikum och Polen körs dagligen över den svenska gränsen. Transporter som många gånger är miljövidriga, trafikfarliga och där människor utnyttjas, menar kritikerna.
– De här elementen fraktas kors och tvärs. Man borde kunna ha en bättre logistik och få färre transporter. Vi pratar om närproducerad mat, vi borde också kunna prata om närproducerade betongelement, säger Magnus Cato, ordförande för fackförbundet Byggnads Öst.
Producerar för fullt
I Katrineholm ligger en av Sveriges största producenter av betongelement. Där producerar man för högtryck.
– I den här fabriken ligger vi fullbelagda fram till i maj nästa år, säger Per Ingesson på Skandinaviska byggelement.
Byggföretagen ser problemet med de långväga transporterna och skulle gärna köpa närproducerade betongelement.
– Men om inte möjligheten finns, så får man ta det näst bästa. Fokus är att göra klart projekten i tid, säger Jan Malmberg på Sveriges byggindustrier.
Byggfacket tror att de billiga utländska betongelementen kommer konkurrera ut den svenska tillverkningen.
– Den dagen konjunkturen går ned. Då kommer man antagligen att fortsätta köpa utomlands, säger Magnus Cato.
”Någon betalar alltid, i det här fallet miljön”
Riksdagsledamoten Annika Lillemets (MP) bor vid E4:an i Vikingstad utanför Linköping. Hon ser lastbilstransporterna dundra fram.
– Man kan köra med gamla dåliga lastbilar och man utnyttjar chaufförer väldigt hårt. Det är många fel i det här. Man prioriterar kortsiktig vinst, framför allt annat. Någon betalar alltid, i det här fallet miljön, säger hon.
Men det är en syn som byggindustrins Jan Malmberg inte delar.
– Det är ingen som vill bli förknippad med att man använder leverantörer som är oseriösa. Det är inte bra för byggbranschen, säger han.
TV: Se inslaget här