Det är det långvariga avtalsbråket mellan Sjöfartsverket och helikopterpersonalen som nu ger den här konsekvensen.
– Ja, det stämmer att Östersjön inte har någon flygresurs i natt. Men vi har löpande kontakt med våra grannländer och Försvarsmakten är underrättade, säger Nina Brundin, jourhavande kommunikatör på Sjörfartsverket.
Eventuellt kommer baserna i Ronneby, Norrtälje och Umeå att åter vara bemannade och i beredskap under onsdagen, men det är nu under tisdagskvällen inte helt säkert.
”Bryter mot gällande regelverk”
Avtalsbråket handlar om det arbetstidsavtal Sjöfartsverket haft för helikopterbesättningarna. Arbetsgivaren menar att det inte fungerat bra och kostnaderna har skenat. Avtalet sades upp i maj 2017 och sedan dess har parterna förhandlat.
– Systemet med så kallade fridygn och övertidstimmar har inneburit att Sjöfartsverket som arbetsgivare bryter mot gällande regelverk. Systemet har drivit upp orimligt höga personalkostnader utan att ge ökad samhällsnytta, sade Katarina Norén, generaldirektör för Sjöfartsverket, i ett uttalande förra veckan.
Förra veckan beslutade Sjöfartsverket att från och med den 1 februari kommer helikopterpersonalens arbetstider att regleras enligt det kollektivavtal som gäller för statens affärsdrivande verk.