Nu reagerar östgötapolitiker på uppgiften och menar att järnvägsproblemen gör att pendlare nu väljer mer tillförlitliga transporter.
Muharrem Demirok (C) är oppositionsråd och vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden i Linköpings kommun och engagerad i tågpendlingen i Östergötland. Han är mycket upprörd över rapporten från Transportstyrelsen.
– Om man inte kan lita på transportsystemen så kommer människor att sluta pendla med tåg, så är det ju, säger Muharrem Demirok (C).
”Jag håller inte med”
På Trafikverket håller man trots de dystra siffrorna inte med om att bekymren på järnvägen blivit värre.
– Jag håller inte med om bilden att säkerhetsfelen har ökat. Det är snarare så att vi har kört fler tåg och jämför man då med hur mycket vi har kört så är det förre fel per spårkilometer än det har varit tidigare. Under de senaste fem åren så ser vi tydliga förbättringar, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.
Men den förklaringen köper inte oppositionsrådet i Linköping.
– Jag tror att alla som reser med tåget har en annan uppfattning. Statistik kan man bevisa väldigt mycket med men verkligheten kan man inte motsäga, säger Muharrem Demirok (C).
”Trafikverket sticker huvudet i sanden”
2006 var antalet fel som påverkar säkerheten på järnvägen 274 stycken enligt rapporten. 2016 hade den siffran ökat till 1228 – nästan 350 procent. En siffra som minskar tågens möjligheter att hålla tiderna, menar kritiker.
– Jag är överraskad att det bara blir värre och jag är mycket överraskad över att kritiken från ansvariga på Transportstyrelsen uteblir. Jag är också mycket överraskad av att Trafikverket sticker huvudet i sanden och inte tar frågan på större allvar, säger Muharrem Demirok (C).