Tidigt på tisdagsmorgonen var det oklart om de stora IT-störningarna inom Region Östergötland skulle kvarstå. Först när personalen loggat in kunde man se hur nattens arbete gått.
– IT-tekniker har jobbat hela natten med det här. Men det är först vid åttatiden, när folk har loggat in som vi kan se hur det har gått. IT-avdelningen vill att alla loggar in, för att se hur systemet fungerar, säger Carolina Häggkvist.
Men Cosmic fortsatte att fungera dåligt. Enligt uppgifter till SVT uppmanades alla enheter i verksamheten under förmiddagen att stänga av datorer och endast köra två terminaler vardera. På dessa fick personalen endast läsa av journaluppgifter, inte skriva in nya.
Kallade till presskonferens
Vid lunchtid skickade Region Östergötland ut ett pressmeddelande där man kallade till presskonferens klockan 14.30. Där fanns den regionala sjukvårdsledningen och experter från IT-verksamheten på plats för att berätta om läget.
Det man kunde berätta var att det jobbas intensivt med problemet, men att man ännu inte har någon prognos över när journalsystemet kan börja fungera som det ska igen.
– Vi har viss funktionalitet, men det finns ett kapacitetsproblem. Vi har ingen tydlig bild över när vi kan ha full kapacitet igen, säger Johan Ljungkvist, IT-expert.
Arbetar med reservrutiner
Det var efter helgens uppgradering till den senaste versionen av journalsystemet Cosmic som problem med databasservern upptäcktes under måndagsmorgonen. Sent under måndagskvällen lyckades dock problemet med tidsbokningen vara avhjälpt.
– Men i övrigt vet jag ännu inte hur systemet fungerar, säger Carolina Häggkvist.
Personalen arbetar med reservrutiner, vilket innebär att de dokumenterar patientjournaler manuellt.
– Förhoppningen är att vi har fått ordning på detta, men det återstår att se, säger Carolina Häggkvist.