– Vi vet att det länge har funnits en efterfrågan från företag och kommuner om en så kallad värdskapsutbildning, säger Susanne H Fredriksson, chef för besöksnäring Visit Östergötland.
Är vi idag dåliga på att ta emot turister o gäster på ett bra sätt?
– Nej, Vi är väldigt trevliga i Östergötland. Men det kommer hela tiden nya unga medarbetare i branschen, och då är det bra att ha något och luta sig emot. Eller bara påminna sig själv lite om vad ett bra värdskap är för något, säger hon.
Utbildningen är för alla
Utbildningen riktar sig främst till dem som arbetar inom besöksnäringen, men alla som känner att de vill bli bättre en ambassadör för Östergötland kan ta del av utbildningen, som är gratis.
– I kursen får du frågor om hur du ska agera i vissa situationer när man möter kunder eller gäster. Vi lär också ut destinationskunskap så att du kan ska lära dig mer om vårt Östergötland. Då kan du ger mer tips på vad vårt län har att erbjuda, säger Susanne H Fredriksson.