Mattias Näsström trafikoperativ chef Östgötatrafiken Foto: Mimmi Moberg/SVT

Så var punktligheten i tågtrafiken

Uppdaterad
Publicerad

Hur är det med punktligheten för tågen genom Östergötland? Kom tågen fram i tid förra året?

Vi har jämfört punktligheten för Östgötapendeln, Stångådalsbanan och Tjustbanan under 2019 för och i klippet får du veta vem som var bäst på att komma i rätt tid.

Det var bättre resultat för Tjustbanan än Stångådalsbanan.

– Anledningen till att punktligheten är bättre på Tjustbanan är att det är en mycket kortare sträcka. Det finns också betydligt färre möjligheter för tågmöten på Tjustbanan, vilket gör det lättare att hämta upp en försening, säger Linus Åsberg, kommunikatör Kalmar länstrafik.

Vidare förklarar han att den dåliga punktligheten på Stångådalsbanan förra året berodde på många spårfel och hastighetsnedsättningar. 2017 och 2018 var det fler tåg inställda på Tjustbanan än på Stångådalsbanan, men 2019 var det tvärtom, säger Linus Åsberg.

Olika syn på punktlighet i Kalmar respektive Östergötland

Länstrafiken i Kalmar räknar trafiken som punktlig (alltså i rätt tid) även fem minuter efter slutstationens tabelltid.

För Östgötapenden är det 2.59 minuter efter utsatt tabelltid, som gäller som punktlig. Därför tycker Mattias Näsström som är trafikoperativ chef för Östgötatrafiken, att jämförelsen, som placerar Östgötapendeln på andra plats, är orättvis.

– Vi har Sveriges bästa pendeltågssystem. Östgötapendeln är ju ett pendeltågssystem, medan Stångådal och Tjustbanan är tågsystem som du åker med mellan två punkter, säger Mattias Näsström.

Mattias Näsström trafikoperativ chef Östgötatrafiken Foto: Mimmi Moberg/SVT

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.