Med hjälp av rätt kläder, sopsaltning och dubbdäck ska vardagscyklandet hållas vid liv över vinterhalvåret. Många kommuner i Sverige vill få dagspendlare att välja cykeln framför bilen.
– Tidsmässigt så är det ganska långa sträckor som cykeln är konkurrenskraftig med bilen, säger Ann Niska, forskningsledare på Statens väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, VTI.
Saltar tio mil cykelväg
Utöver miljö- och hälsoaspeketen är saltningsmetoden sopsaltning ett sätt som ska göra det enklare för vinterns cyklister. Metoden utvecklades av Statens väg- och transportforskningsinstitut i Linköping och går ut på att man först borstar bort snön från vägytan och därefter sprider ut en saltlösning.
– Vi saltar ungefär tio mil cykelvägar in till centrala Norrköping på det här sättet, säger Karin Jonsson (C) , ordförande i tekniknämnden i Norrköpings kommun.
Lånar ut elcyklar
Många kommuner har också arrangerat kampanjer som ska främja cykelpendlandet.
– Vi har bland annat lånat ut elcyklar till folk som bor i området Lindö, i förhoppning om att man ska fortsätta cykla. Där har intresset varit jättebra, säger Karin Jonsson (C).
Fler väljer cykeln
Engagemanget märks också av i cykelbutikerna. Där erbjuds idag flera typer av utrustning som står emot vinterns kalla klimat.
– Det är ett helt klart ett mycket större intresse jämfört med tidigare år, säger Peter Nilsson som drivit cykelbutik i Norrköping i trettio år.
– Folk cyklar mycket mer vilket göra att vi tveklöst säljer och servar fler cyklar än tidigare år, säger han.